Tegenwoordig is in de klas een hele wereld aan informatie binnen handbereik. Met één muisklik, swipe of stemcommando krijgen kinderen van nu antwoorden waar vroeger hele zoektochten voor nodig waren.
Digitalisering heeft de toegang tot informatie radicaal getransformeerd. De komende jaren zal digitalisering het leren nog verder transformeren.
Digitalisering biedt kansen voor verbetering van het onderwijs zelf en vraagt tegelijkertijd dat het onderwijs aan de digitale geletterdheid van leerlingen en leraren werkt.
Ambities inzet digitale hulpmiddelen
Steeds meer scholen koppelen hun ambities aan de inzet van digitale hulpmiddelen in hun organisatie. Leraren gebruiken meer digitale leermiddelen, toetsen en toepassingen in hun lessen. Dit geeft meer mogelijkheden voor het variëren met lesmateriaal en resulteert in onderwijs op maat voor leerlingen.
Vanwege de werkdruk en het lerarentekort is in het onderwijs grote behoefte aan tijd en ruimte. Doordachte digitalisering kan helpen bij het creëren hiervan.
Digitale geletterdheid als basis
Daarnaast wordt van leerlingen verwacht dat zij actuele kennis en vaardigheden ontwikkelen. Digitale geletterdheid behoort tot de basis die een leerling vandaag de dag nodig heeft om te kunnen functioneren in de samenleving.
Het onderwijs heeft leraren en scholen nodig die leerlingen op de digitale toekomst voorbereiden.
Initiatief van
De digitaliseringsagenda voor het primair en voortgezet onderwijs is een initiatief van:
- ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
- ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)
- PO-Raad
- VO-raad
- Kennisnet
Daarbij wordt de digitaliseringsagenda gesteund door een groot aantal partijen uit het onderwijs.
Onderwijs en digitalisering
De agenda markeert de start van een nieuw gesprek over onderwijs en digitalisering. Iedereen is welkom om via deze agenda aan deze belangrijke ontwikkeling bij te dragen. Deze agenda heeft de ambitie om een goede samenwerking binnen het onderwijs en tussen het onderwijs en andere partijen, zoals het bedrijfsleven, te bevorderen.
5 speerpunten
De agenda concentreert zich de komende jaren op de volgende 5 speerpunten:
- leraren, schoolleiders en bestuurders innoveren door samen en met anderen te leren
- leerlingen en leraren zijn digitaal geletterd
- digitale leermiddelen werken voor de gebruiker
- infrastructuur is veilig, betrouwbaar en toekomstvast
- ethiek van digitalisering in het onderwijs heeft structurele aandacht
Volledige digitaliseringsagenda
Bekijk de volledige digitaliseringsagenda.
Nieuws
60.000 extra laptops en tablets voor onderwijs op afstand
Het kabinet trekt nog eens 15 miljoen euro uit om leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs van een tablet of laptop te ...
Lees verderScholen geven vooral afstandsonderwijs rondom kerstvakantie
Vanaf woensdag 16 december 2020 tot en met tenminste zondag 17 januari in het nieuwe jaar gaan de scholen in het primair en ...
Lees verderMinister Slob roept scholen op die dat nog niet doen ook afstandsonderwijs te geven
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs) roept scholen op die dat nog niet doen om ook afstandsonderwijs te gaan geven. Dit ...
Lees verderMinister Slob: benut lessen uit coronacrisis om thuiszitters naar school te helpen
Minister Arie Slob (Onderwijs) roept scholen en ouders op om te bekijken hoe afstandsonderwijs het beste kan worden ingezet voor ...
Lees verderOpnieuw extra geld voor devices en onderwijs op afstand
Minister Slob (onderwijs) trekt nog eens 3,8 miljoen euro uit om leerlingen te ondersteunen die thuis lessen volgen maar hiervoor ...
Lees verderUitgeverijen stellen digitaal lesmateriaal gratis beschikbaar
Nog deze week kunnen nagenoeg alle scholieren en studenten in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs gratis ...
Lees verder