Twitter zet veiligheidsfuncties achter betaald abonnement

Vanaf maandag 20 maart is voor gebruik van twee factor authenticatie (2FA) via SMS op Twitter een betaalde account nodig. Vanaf dat moment is deze basale veiligheidsfunctie alleen nog beschikbaar voor gebruikers van de abonnementsdienst Twitter Blue. Er zijn nog wel (tijdelijjke) alternatieven beschikbaar.

Header afbeelding bij artikel over cyber security

Twee factor authenticatie houdt in dat naast het invoeren van een gebruikersnaam of wachtwoord ook een tweede verificatiestap wordt gebruikt, bijvoorbeeld het doorsturen van een SMS-bericht. Voordeel van deze extra stap is dat kwaadwillenden meer nodig hebben dan alleen een wachtwoord om op uw account in te loggen. Dit kan bijvoorbeeld door een extra verificatiecode te versturen.

Volgens Twitter komt het overgrote deel van authenticatieverzoeken op 2FA van bots en andere niet-legitieme gebruikers. Het zou het bedrijf ongeveer 60 miljoen dollar per jaar kosten. Door deze beveiligingsoptie alleen nog voor betaalde gebruikers beschikbaar te maken, hoopt Twitter dit bedrag drastisch terug te dringen.

Er zijn nog wel alternatieven voor de ingebouwde SMS-dienst van Twitter. Zo biedt Google met de app Google Authenticator een alternatieve vorm van beveiliging. Deze app is zowel op de Google Play Store als de iOS App Store beschikbaar. Ook kunnen open source apps als Aegis Authenticator een geschikt alternatief bieden.

In navolging van Twitter gaat ook Meta, moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram, een maandelijks abonnement aanbieden waarvan verificatie van accounts onderdeel is. Het is nog niet duidelijk of gebruikers bij deze dienst nog andere functionaliteiten aangeboden krijgen, of of functies die momenteel gratis zijn ook geld gaan kosten in de toekomst.