Al sinds 2006 voert de Nederlandse overheid jaarlijks de bewustwordingscampagne Denk Vooruit. Deze is bedoeld om Nederlanders beter bewust te maken van wat er nodig is om goed voorbereid te zijn op een ramp waarbij de vitale infrastructuur meerdere dagen niet functioneert. De campagne kreeg vorig jaar veel publiciteit door het EO-programma Blackout, waarin een fictieve nieuwsuitzending over zo'n scenario werd getoond. Denk Vooruit 2025 ging deze week van start.
Beeld: © EO
De campagne wordt georganiseerd door de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV). Het is onderdeel van de Veiligheidsstrategie voor het Koninkrijk der Nederlanden. Op de website van Denk Vooruit worden tips gegeven, bijvoorbeeld over het samenstellen van een noodpakket en het maken van een noodplan. Dit kan met behulp van tools als een checklist. Doel van het pakket en het plan is dat iemand 72 uur kan overleven zonder elektriciteit, stromend water, verwarming of een internetverbinding.
Dit jaar zijn er naast een campagne gericht op de burger ook een aantal tools samengesteld voor bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het belangrijkste hierbij is de gesprekstool. Deze is ontworpen voor een zeer brede doelgroep, en kan zowel binnen kleinere organisaties als buurthuizen en sportverenigingen als bij afdelingen van grotere bedrijven gebruikt worden.
De gesprekstool is samengesteld met hulp van de Kamer van Koophandel, en is ontworpen voor gebruik door een gespreksleider. Voor deze rol is geen voorkennis nodig. Aan de hand van verschillende soorten kaarten kan een gesprek gevoerd worden over verschillende rampscenario's, en hoe een organisatie en individuele werknemers zich hierop kunnen voorbereiden. Naast de standaardversie is er ook een light versie, die bedoeld is om het gesprek te voeren zonder afspraken vast te leggen. Ook zijn er bestanden beschikbaar voor het maken van drukwerk.