Demopagina Monitor Digitale Economie - Digitale Vaardigheden
1. Aantal ICT'ers
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal ICT'ers (pr-edict definitie) | 434 | 473 | 517 | 534 | 638 |
Aantal ICT'ers (UWV definitie) | 336 | 364 | 400 | 411 | 499 |
Een digitaliserende economie kan niet zonder ICT-ers. Het UWV gebruikt de beroepenindeling van het CBS (BRC), pr-edcit gebruikt een bredere definitie voor beroepen die nodig zijn voor een digitaliserende economie. In beide definities zien we een vergelijkbare toename van het aantal ICT'ers die in Nederland aan het werk zijn.
2. ICT'ers als onderdeel van beroepsbevolking
| Aandeel ICT'ers binnen beroepsbevolking |
---|---|
2017 | 4,9 |
2018 | 5,3 |
2019 | 5,7 |
2020 | 5,8 |
2021 | 6,9 |
Dit is het aandeel van ICT'ers (volgens de pr-edict definitie) in de beroepsbevolking. Het aandeel ICT'ers neemt significant toe wat aansluit bij een verder digitaliserende economie.
3. Vacatures en nieuwe instroom
Vacatures en nieuwe instroom | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal openstaande ICT vacatures (eind van jaar) | 20,7 | 27,7 | 20,2 | 17,8 | 30,6 |
Aantal gediplomeerden in het ICT-onderwijs | 14,9 | 15,1 | 16,2 | 17 | 19 |
Instroom van studenten in ICT-onderwijs | 23,3 | 24,5 | 24,5 | 26,1 | 25,5 |
Deze tabel laat zien hoeveel vacatures er zijn voor ICT'ers en hoeveel de nieuwe instroom is uit het onderwijs. Vacaturedatakomt van Jobdigger en is exclusief de vacatures van de bemiddelingsinstellingen om dubbeltellingen te voorkomen. Aantal gediplomerden gaat om het daadwerkelijk aantal afgestudeerden in mbo, hbo en wo met een ICT studierichting. Daaronder staat het aantal studenten wat in dat jaar zijn ingeschreven voor een mbo, hbo of wo studie met ICT studierichting. Deze data is afkomstig van DUO. Wat opvalt is dat het aantal openstaande vacatures grote is dan het aantal gediplomeerden. Ook op basis van de isntroom van nieuwe studenten valt niet te verwachten dat het aantal afgestudeerden op korte termijn de spanning op de arbeidsmarkt zullen doen afnemen.
4. ICT afgestudeerden
| ICT afgestudeerden (% totaal afgestudeerden) |
---|---|
2019 | 2,5 |
2020 | 2,8 |
2021 | 3,1 |
2022 | 3,4 |
Dit het percentage van nieuwe afgestudeerde ICT-studenten als aandeel van het totaal aantal afgestudereerden op basis van Eurostat data. Wat opvakt is dat ICT-opleiding wel enigszins populairder lijken te worden.
5. Bedrijven met ICT training in Nederland
| Bedrijven met ICT training in Nederland |
---|---|
2017 | 22,2 |
2018 | 23,6 |
2019 | 25,6 |
2020 | 25,6 |
2021 | 24,2 |
2022 | 24,2 |
Hier gaat het om bedrijven die ICT-onderwijs aan hun eigen personeel geven. Het gaat om het percentage van bedrijven met meer dan 10 werknemers . Exclusief de financiële sector. We zien dat het percentage bedrijven die zelf ICT-onderwijs geven redelijk stabiel is. [Noot: waar data voor een jaar ontbreekt is de dezelfde data gebruikt als in het voorgaande jaar.]
6. Bedrijven met ICT training vergelijking tussen landen (2022)
Bedrijven met ICT training vergelijking tussen landen (2022) | Nederland | Finland | Zweden | Duitsland | Frankrijk | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 24,2 | 37,7 | 32,1 | 23,8 | 14,8 | DESI |
Voor 2022 is een vergelijking gemaakt tussen verschillende Europese landen.
7. Spanningsindicator UWV
| Spanningsindicator UWV |
---|---|
2019 | 9,12 |
2020 | 6,19 |
2021 | 13,98 |
2022 | 15,57 |
De spanningsindicator van het UWV berekent de spanning tussen vraag en aanbod. De spanningwaarde worden als volgt gecategoriseerd: 0,06 tot 0,25: zeer ruim 0,25 tot 0,67: ruim 0,67 tot 1,50: gemiddeld 1,50 tot 4,00: krap 4,0 tot 16,00: zeer krap. De cijfers die hier staan gaan over de ICT-sector zoals gedefinieerd door het UWS en heeft steeds het 4e kwartaal als meetpunt. We kunnen zien dat de ICT-sector al geruime tijd een zeer krappe markt is en dat dit in de laatste paar jaar explosief is toegenomen.